24 uur per dag gebrom in de atmosfeer

Lees hier wat gehinderden ervaren
Forumregels
Noem uw WOONREGIO (of stad, of gemeente) van hinder in de titel.
Bericht wat u ervaart, sinds wanneer, in welke tijden/omstandheden, wat het met u doet. Wees beknopt.
Plaats reactie
Dhamma

24 uur per dag gebrom in de atmosfeer

Bericht door Dhamma »

Beste Forumleden,
Het is nu op een paar maanden na 5 jaar geleden dat ik toetrad tot de groep van 2,5% mensen die
LFG horen. Om precies te zijn begon het op 10 augustus 2009. Ik woon in het Noord-Hollandse Heiloo.
Die dag hoorde ik voor het eerst die hinderlijke brommende, dreunende, pulserende lage toon. Eerst
dacht ik dat iemand een luidruchtige airconditioner had geplaatst, het was een hete dag. Heel toevallig
registreerde mijn buurvrouw ook op diezelfde dag dit hinderlijke geluid. Al snel bleek dat het niets met
een apparaat in mijn woongebouw te maken had. Genoemde buurvrouw zei mij een paar dagen later dat
ze het tijdens een fietstochtje ook hoorde in het nabijgelegen Egmond. En ja hoor, tijdens een wandeling
in het Egmondse duingebied, hoorde ik overal dezelfde bromtoon in de atmosfeer. Een aantal weken later
belde ik met de Milieudienst Regio Alkmaar om melding te maken van mijn klacht. Direct werd mij laten
weten dat ze daar niets aan zouden kunnen doen omdat er 'geen normen voor waren'. Als die er wel waren
zo liet men mij weten zouden ze de hele Nederlandse industrie plat moeten leggen, want die veroorzaakt
volgens hun het LFG. Daar kon ik het mee doen. Weer een paar weken later belde ik hun opnieuw omdat
mij het LFG steeds meer begon te ergeren. Vervolgens stuurden ze een medewerker van de MRA naar mij
toe. Hij zei dat hij niets hoorde, terwijl ik het luid en duidelijk hoorde. Toen werd mij wel duidelijk dat
ik van hun niets te verwachten had. Het LFG bleef dag en nacht doorklinken. Tot in juni 2010, toen van
de een op de andere dag hield het op ! Het werd weer stil! Ook mijn buurvrouw had gemerkt dat het geluid
weg was. Mijn blijdschap was van korte duur. Na een week begon het weer en is vanaf dat moment tot aan
nu, juni 2013, onafgebroken door blijven dreunen. Vreselijk !
Navraag aan andere mensen maakte mij duidelijk dat haast niemand hoorde wat ik hoor. Toen wist ik nog
niets van de groep van 2,5% mensen die LFG registreren. Ik heb ook een gehoortest laten doen om uit te
sluiten dat er iets aan mijn gehoor mankeert. Degene die de meting verichtte zei: 'nou meneer, u heeft
een uitstekend gehoor'. Het LFG wat ik hoor, drukt mijn trommelvliezen de hele dag door naar binnen.
Mijn oren 'klaren' zoals ik weleens deed als ik in een vliegtuig zat, helpt even voor een paar minuten. Dat
geeft zelfs eventjes wat verlichting. Daarna begint het weer van voren af aan. 24 uur per dag, 7 dagen per week.
Wat een nachtmerrie ! Soms ben ik blij met storm en regen omdat dan het LFG een beetje overstemd wordt.
Met een hoofdtelefoon op wat naar muziek luisteren is ook zo'n uitvluchthaven. Maar omdat ik een man van
stilte ben, niet iets waar ik veel gebruik van maak. Ik beoefen al vele jaren Zen-meditatie en het is de meditatieve
geesteshouding van acceptatie waar ik nog het meeste baat van ondervind. Ik kan het niet veranderen, dus
probeer ik het te accepteren. Maar tjonge, wat is dat moeilijk. Temeer omdat ik dit LFG als een hoogst
onnatuurlijk iets ervaar. Ik hoor het niet alleen, ik voel het ook. Het 'jaagt me op'. Nu ik dit bijna 5 jaar
hoor, registreer ik bij mijzelf een innerlijke schommeling die tussen boosheid en machteloosheid heen en
weer gaat. Boosheid omdat mijn woonplezier grondig verstoort is geworden. Ik ben overdag veel thuis en ik
ervaar het LFG het sterkst thuis. Wanneer ik buiten wandel verdwijnt het soms iets meer naar de achtergrond
vanwege de omgevingsgeluiden. Machteloosheid omdat ik voel hier niets tegen te kunnen doen en me
door geen enkele overheidsinstantie geholpen voel. De Milieudienst Regio Alkmaar, zoals gezegd, kan ook
niets voor mij doen. Verhuizen beschouw ik ook niet echt als een optie omdat ik nu inmiddels zelf heb ervaren
dat ik dit LFG in de wijde omgeving waarneem. Ver ten noorden van Heiloo, maar ook ver ten zuiden daarvan.
Ook moet ik er niet aan denken om ergens in een hutje op de hei terecht te zijn gekomen om het LFG ook daar
te horen. Nou, tot zover dit berichtje. In een volgend bericht wil ik mijn inzichten delen omtrent mogelijke
oorzaken of bronnen van dit LFG. Oplossingen heb ik echter niet! Helaas!
Sterkte aan iedereen die geplaagd, getergd en zelfs opgejaagd wordt door LFG.
Groeten,
Dhamma
Dhamma

Re: 24 uur per dag gebrom in de atmosfeer

Bericht door Dhamma »

Dhamma schreef:Het is nu op een paar maanden na 5 jaar geleden dat ik toetrad tot de groep van 2,5% mensen die
LFG horen. Om precies te zijn begon het op 10 augustus 2009. Ik woon in het Noord-Hollandse Heiloo.
Die dag hoorde ik voor het eerst die hinderlijke brommende, dreunende, pulserende lage toon.

Ik heb me een jaar vergist. Het is op een paar maanden na 4 jaar geleden dat ik voor het eerst
LFG begon waar te nemen in mijn omgeving.
Groeten,
Dhamma
Dhamma

Re: over een grens gegaan

Bericht door Dhamma »

Infrasoon schreef: Ik zelf denk steeds meer aan een groter systeem waarvan de onderdelen elkaar opzwepen waar ook de zendmasten e.d. bij betrokken zijn.
Ik ga verhuizen omdat ik dit niet vol hou hoewel ik het daar ook hoor; de pulserende trilling lijkt minder....afwachten maar.

Dag Infrasoon, ik kan natuurlijk niet horen of beoordelen wat jij precies hoort, of ik moet toevallig eens in Flevoland
terechtkomen en daar luisteren, maar ik heb heel sterk het vermoeden dat het LFG wat ik hier in Heiloo waarneem,
afkomstig is van ??n hele specifieke bron. Juist en temeer omdat het geluid elke dag weer exact hetzelfde is. Een
sterk pulserende bromtoon in de atmosfeer. Als het veroorzaakt zou worden door meerdere uiteenlopende bronnen,
dan zou het ook steeds anders moeten klinken en dat is hier niet het geval. Natuurlijk wanneer het LFG vermengt
wordt met andere geluidsbronnen, verkeer, wind, regen of anderszins, dan klinkt het wel anders, maar toch is er
een heel constante karakteristiek. Herken jij dat ook? Wel is het zo dat ik op sommige dagen het LFG waarneem
alsof het geluid 'zich iets inhoudt', net of het wat verder op de achtergrond blijft. Maar dan nog herken ik het als
precies hetzelfde geluid. Ik hoop voor jou van harte dat je niet een leuke woonplek moet verlaten en verhuist naar
een andere plek om aldaar opnieuw vast te stellen dat daar hetzelfde LFG te horen is. Dat weerhoudt mij om te
verhuizen. Vandaag heb ik opnieuw gesproken met iemand van de Milieudienst Regio Alkmaar. Weer gezegd dat het
LFG steeds zwaarder wordt om nog langer te verdragen. Nu krijg ik een formulier thuis gestuurd wat ik dien in te
vullen en dan komen ze een meting doen (dat hebben ze al eerder gedaan) maar nu met weer andere apparatuur.
Ik ben benieuwd en zal jou en de anderen daarvan op de hoogte houden. Het ga je goed.
Dhamma
OllieW

Bericht door OllieW »

Dag Dhamma,
In jouw bericht schrijf je dat in juni 2010 een week stilte had ervaren. Ikzelf geloof dat o.a. vliegverkeer een belangrijk aandeel in LFG heeft, naast andere bronnen. Na wat zoeken op Internet kwam ik er een tijdje terug achter dat in juni 2010 de Polderbaan kort afgesloten is geweest voor vliegverkeer. Ik ben dus erg benieuwd hoe jij nu het LFG ervaart, nu vanwege de nucleaire top en aansluitend onderhoud de Polderbaan een paar weken niet wordt gebruikt.
OllieW
Dhamma

Bericht door Dhamma »

OllieW schreef:In jouw bericht schrijf je dat in juni 2010 een week stilte had ervaren. Ikzelf geloof dat o.a. vliegverkeer een belangrijk aandeel in LFG heeft, naast andere bronnen. Na wat zoeken op Internet kwam ik er een tijdje terug achter dat in juni 2010 de Polderbaan kort afgesloten is geweest voor vliegverkeer. Ik ben dus erg benieuwd hoe jij nu het LFG ervaart, nu vanwege de nucleaire top en aansluitend onderhoud de Polderbaan een paar weken niet wordt gebruikt.
OllieW

Dag OllieW,
Bedankt voor je suggestie. Sorry voor mijn late reactie. Het zou mooi zijn als ik een mailtje van de webbeheerder
zou krijgen wanneer er een reactie is binnengekomen op mijn stukje tekst b.v. Ik kijk n.l. niet dagelijks op deze site.
Maar hier antwoord op je vraag. Het LFG is gewoon hetzelfde gebleven hoor, ook tijdens die nucleaire top.
Zelf begin ik steeds minder te geloven in regionale veroorzakers van dit probleem. Kijk maar eens op de kaart van
de Vereniging Leefmilieu http://www.leefmilieu.nl/kaart dan zie je dat de meldingen uit het hele land komen.
Dan is er nog de website: http://thehum.info/ als je dan klikt op de knop 'View The World Hum Map', dan schrik je echt.
Heel Amerika, Engeland, Nederland en ander delen van Europa staan Rood van de meldingsballonnetjes over LFG overlast.
Moet je eens kijken bij Nieuw Zeeland ! Dan kunnen we niet meer zeggen dat het door regionale Gasopslag, windmolens
of vliegverkeer komt. Waar wel door....?
Tja, dat kan ik ook niet zeggen. Misschien de combinatie van alle bovengenoemde voorbeelden, plus al het stralingsverkeer
van de moderne media en nog onbekende andere oorzaken. Ik weet het niet. Wel, dat het een zeer zware wissel op mijn
levensplezier trekt. Ik moet de hele godganse dag naar witte ruisapparaten luisteren in mijn huis om het nog een beetje
draagbaar te houden voor mijzelf. Nu na 5 jaar blootstelling aan LFG merk ik dat mijn veerkracht om hier goed mee om
te gaan afneemt. Dat baart me zorgen. Tot zover dit berichtje.
Groeten,
Dhamma
Plaats reactie